Algemene voorwaarden

25 Sep 2025

ALGEMENE VOORWAARDEN

Versie: 25 september 2025

1. Toepasselijkheid

1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, voorstellen en overeenkomsten tussen opdrachtnemer enerzijds en de opdrachtgever anderzijds ongeacht enige andersluidende bepaling in de algemene voorwaarden van de opdrachtgever, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.

1.2. De bepalingen van deze algemene voorwaarden zijn ook volledig van toepassing op elke offerte, opdracht of opdrachtbevestiging, die voortbouwt op of voortvloeit uit een eerder gesloten overeenkomst waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard.

1.3. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing wanneer Beleidsrendement B.V., AEPB Onderzoek en Advies B.V., AEPB Data en Info B.V. of Bank Check B.V. als opdrachtnemer optreedt.

1.4. De groepsvennootschappen genoemd in artikel 1.3 die niet als opdrachtnemer optreden, kunnen zich op basis van artikel 6:253 BW (derdenbeding) eveneens beroepen op deze algemene voorwaarden, met name bij hun betrokkenheid bij de uitvoering van de overeenkomst.

2. Overeenkomst en offerte

2.1. Aan elke overeenkomst ligt een onderzoeksvoorstel c.q. offerte ten grondslag, waarmee de Algemene Voorwaarden een onverbrekelijk geheel vormen.

2.2. Alle offertes worden gedurende twee maanden gestand gedaan, tenzij de offerte anders vermeldt, op voorwaarde dat de uitvoering van de opdracht kan plaatsvinden binnen de in de offerte opgenomen planning van de werkzaamheden. Na de bovengenoemde termijn van twee maanden is de opdrachtnemer gerechtigd de onderzoekscapaciteit elders in te zetten.

2.3. Aanvaarding van de offerte en van de wijzigingen en aanvullingen geschiedt door een schriftelijke of een andere als betrouwbaar te beoordelen bevestiging van de opdrachtgever of kan blijken uit het feit dat hij zijnerzijds uitvoering geeft aan de overeenkomst.

2.4. Het is de opdrachtgever slechts toegestaan de inhoud van de offerte ter kennis te brengen van derden, na voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer.

2.5. Opdrachtnemer en opdrachtgever zijn gehouden de verplichtingen na te komen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet AVG (UAVG) en andere toepasselijke privacywetgeving. Voor zover nodig sluiten partijen een separate verwerkersovereenkomst.

2.6. Opdrachtnemer hanteert passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van (persoons)gegevens conform de eisen van artikel 32 AVG. De opdrachtnemer committeert zich aan het hanteren van beveiligingsmaatregelen die aantoonbaar in lijn zijn met de ISO 27001:2022 standaard, waarbij op verzoek van opdrachtgever inzicht wordt gegeven in de getroffen maatregelen en ingeregelde controls.

3. Uitvoering van de overeenkomst

3.1. Opdrachtnemer zal de door hem te verrichten diensten naar beste inzicht en vermogen, en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.

3.2. Voor alle overeenkomsten heeft opdrachtnemer een inspanningsverplichting, tenzij uitdrukkelijk blijkt dat er sprake is van een resultaatverbintenis.

3.3. De opdrachtgever verplicht zich om de bescheiden, gegevens, inlichtingen en overige goederen, die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, tijdig en volledig te verstrekken. Indien de opdrachtgever onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt of niet tijdig medewerking heeft verleend is de opdrachtgever daarvoor geheel aansprakelijk. De opdrachtgever is voorts gehouden al het mogelijke te doen wat redelijkerwijs van belang is voor de goede en tijdige uitvoering van de overeenkomst.

3.4. De opdracht zal voor zover mogelijk binnen de in de overeenkomst vermelde termijnen worden uitgevoerd, tenzij blijkt dat dit redelijkerwijs onmogelijk is. Indien overschrijding van de termijn dreigt zal de opdrachtnemer de opdrachtgever daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. De enkele overschrijding van een termijn brengt opdrachtnemer niet in verzuim.

4. Betalingsvoorwaarden

4.1. Alle in de offerte, overeenkomsten, opdrachtbevestigingen etc. genoemde bedragen zijn, tenzij anders vermeld, in euro's, exclusief BTW.

4.2. Het uitvoeren van de overeenkomst geschiedt op basis van nacalculatie, een vast bedrag, abonnementstarief of detacheringsvergoeding, zoals bepaald in de overeenkomst.

4.3. Voor SaaS-diensten en applicaties geldt dat:

  • abonnementskosten verschuldigd zijn voor de gehele overeengekomen periode;
  • bij tussentijdse beëindiging de kosten voor de lopende periode volledig verschuldigd blijven.

4.4. Voor detachering en inhuur van medewerkers geldt dat:

  • tarieven worden overeengekomen per uur, dag of dagdeel;
  • facturering maandelijks achteraf plaatsvindt op basis van de vastgelegde urenregistratie, tenzij anders overeengekomen;
  • reis- en verblijfkosten separaat in rekening worden gebracht.

4.5. Tenzij in de overeenkomst anders is bepaald, is de opdrachtnemer gerechtigd tarieven jaarlijks aan te passen aan de hand van het CBS-prijsindexcijfer voor zakelijke dienstverlening.

4.6. Tenzij in de overeenkomst anders is bepaald, geschiedt facturering als volgt:

  • Voor projectmatige opdrachten: 80% bij opdrachtverlening, 20% na oplevering;
  • Voor doorlopende diensten en SaaS: periodiek conform abonnementsperiode;
  • Voor detachering: maandelijks achteraf.

4.7. De opdrachtgever is verplicht tot betaling van facturen binnen 14 dagen na de factuurdatum. Zonder dat ingebrekestelling is vereist kan de opdrachtnemer na de vervaldatum wettelijke handelsrente in rekening brengen. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de opdrachtnemer gerechtigd alle redelijke kosten ter incasso in rekening te brengen. De buitengerechtelijke kosten worden bepaald op minimaal 5% van het openstaande bedrag met een minimum van Euro 250,-.

4.8. Bij niet tijdige betaling door de opdrachtgever is de opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten, toegang tot SaaS-applicaties te blokkeren en/of gedetacheerde medewerkers terug te trekken.

5. Wijzigingen

5.1. De overeenkomst is gebaseerd op de omschreven opzet van de werkzaamheden. Wijzigingen in deze opzet o.a. ten aanzien van de omvang, fasering, methode, analyse en rapportage die in overleg met de opdrachtgever worden aangebracht, kunnen leiden tot aanpassing van de verschuldigde kosten. Indien door toedoen van de opdrachtgever aanpassingen noodzakelijk zijn om tot een goede uitvoering van de werkzaamheden te komen, kunnen deze aanpassingen leiden tot meerwerk en/of meerkosten. Opdrachtnemer stelt de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.

5.2. De bovengenoemde aanpassingen worden gefactureerd op basis van het op dat moment geldende dagtarief van de opdrachtnemer. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien de werkwijze of omvang van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uitgebreid of gewijzigd worden.

6. Samenstelling uitvoeringsteam

6.1. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de samenstelling van het uitvoeringsteam van de opdracht en is gerechtigd om wijzigingen aan te brengen in de personele samenstelling van het uitvoeringsteam. De opdrachtnemer zal ervoor zorgdragen dat in het uitvoeringsteam steeds de voor een goede uitvoering van de opdracht vereiste opleidings- en ervaringskwalificaties beschikbaar zijn.

6.2. De opdrachtnemer is gerechtigd om derden in te schakelen bij de uitvoering van de opdracht. De opdrachtnemer blijft daarbij volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van de opdracht.

6.3. Bij het betrekken en inschakelen van derden bij de opdracht door de opdrachtgever, is de opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de goede en tijdige uitvoering van de werkzaamheden van deze derden en evenmin voor de eventuele gevolgen daarvan voor de uitvoering van de werkzaamheden door de opdrachtnemer.

7. Tussentijdse beëindiging

7.1. Partijen kunnen de overeenkomst voortijdig opzeggen indien een der beide partijen van mening is dat de overeenkomst niet meer kan worden uitgevoerd conform de overeenkomst. Dit dient gemotiveerd en schriftelijk aan de wederpartij te worden bekendgemaakt, met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen. Opdrachtnemer en opdrachtgever mogen deze bevoegdheid slechts aanwenden indien tengevolge van feiten en omstandigheden de uitvoering van de overeenkomst in redelijkheid niet meer kan worden gevergd.

7.2. Indien de opdrachtgever tot bovenstaande tussentijdse beëindiging overgaat, heeft de opdrachtnemer recht op compensatie van de gemaakte kosten en op compensatie van eventueel bezettingsverlies tot een maximum van twee maanden.

7.3. Indien een der partijen in staat van faillissement of surseance van betaling verkeert of de bedrijfsvoering staakt, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door een schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang te ontbinden.

7.4. Onverminderd de haar toekomende rechten heeft opdrachtnemer, indien zij door overmacht wordt gehinderd de overeenkomst uit te voeren of tijdig uit te voeren, het recht door een schriftelijke kennisgeving de uitvoering op te schorten of de overeenkomst geheel of ten dele middels een verklaring te ontbinden, zonder dat opdrachtnemer tot enige schadevergoeding of anderszins gehouden is.

8. Aansprakelijkheid

8.1. De opdrachtnemer draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de overeenkomst en is aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de overeenkomst, voorzover deze het gevolg zijn van het niet in acht nemen door de opdrachtnemer van de zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap, waarop bij het uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de overeenkomst mag worden vertrouwd. Ingeval uit de offerte, de opdrachtbevestiging of de overeenkomst blijkt dat de werkzaamheden door meerdere opdrachtnemers worden verricht, zijn deze opdrachtnemers niet hoofdelijk aansprakelijk doch zal uit de documenten kunnen worden opgemaakt voor welk gedeelte ieder der partijen verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk is.

8.2. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien hij niet of niet tijdig aan de verplichtingen jegens de opdrachtgever kan voldoen wegens overmacht.

8.3. Indien de opdrachtgever of opdrachtnemer zijn verplichtingen op grond van deze overeenkomst niet of niet tijdig of niet volledig nakomt zal de andere partij, de in gebreke zijnde partij, schriftelijk een redelijke termijn stellen waarbinnen deze alsnog aan zijn verplichtingen moet voldoen. Indien de in gebreke zijnde partij na het verstrijken van de termijn nog niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, heeft de andere partij het recht hetzij nakoming te vorderen hetzij de overeenkomst gedeeltelijk of geheel te ontbinden onverminderd het recht op schadevergoeding. De totale aansprakelijkheid van opdrachtnemer wegens toerekenbare tekortkomingen in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot het bedrag dat de opdrachtnemer in het kader van zijn werkzaamheden heeft ontvangen, met een maximum van Euro 50.000,-, tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer sprake is van opzet en/of grove schuld.

8.4. Indien door of in verband met de uitvoering van een opdracht of anderszins schade aan personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor de opdrachtnemer aansprakelijkheid draagt, zal de totale aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor schade door dood of lichamelijk letsel of voor materiële beschadigingen van zaken in geen geval meer bedragen dan Euro 1.000.000,- per gebeurtenis, waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis. De aansprakelijkheid voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie is uitgesloten.

8.5. Is de opdrachtgever in verzuim dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening voor de rekening van de opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke kosten.

8.6. Alle groepsvennootschappen genoemd in artikel 1.3, hun bestuurders, werknemers en ingeschakelde derden kunnen zich rechtstreeks beroepen op de aansprakelijkheidsbeperkingen in dit artikel.

9. Intellectueel eigendomsrecht

9.1. Alle rechten van intellectuele eigendom op alle krachtens de overeenkomst ontwikkelde of ter beschikking gestelde documenten, zoals rapporten, analyses, ontwerpen, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij de opdrachtnemer. De opdrachtgever verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij deze voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk worden toegekend. Openbaarmaking is slechts toegestaan na toestemming van opdrachtnemer.

9.2. Het bovenstaande is tevens van toepassing op de in het kader van de overeenkomst ontwikkelde instrumenten en verzamelde gegevens.

9.3. De opdrachtgever is gerechtigd de hiervoor bedoelde documenten te vermenigvuldigen voor intern gebruik. De opdrachtgever zal de documenten echter niet wijzigen.

9.4. De opdrachtnemer is en blijft rechthebbende op de verzamelde gegevens. Partijen kunnen over het gebruiksrecht nadere afspraken maken.

9.5. Rapporten en andere producten mogen door de opdrachtgever slechts letterlijk en in hun geheel met vermelding van de naam van de opdrachtnemer en de betrokken medewerkers extern worden gepubliceerd, tenzij voorafgaand schriftelijk toestemming is verkregen van de opdrachtnemer voor een andere vorm van publicatie.

10. Vertrouwelijkheid

10.1. De opdrachtnemer verbindt zich alles te doen wat redelijkerwijs mogelijk is om de vertrouwelijkheid te waarborgen van alle informatie en gegevens van de opdrachtgever, voorzover deze als vertrouwelijk verondersteld mogen worden.

11. SaaS-diensten en applicaties

11.1. Voor zover de overeenkomst betrekking heeft op SaaS-diensten of applicaties, verleent opdrachtnemer aan opdrachtgever een niet-exclusief, niet-overdraagbaar gebruiksrecht gedurende de looptijd van de overeenkomst.

11.2. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor:

  • het juiste gebruik en de beveiliging van alle authenticatiemiddelen (waaronder toegangscodes, wachtwoorden, API-tokens, certificaten en SSO-koppelingen);
  • het beheer van gebruikersrechten binnen de eigen organisatie;
  • het naleven van eventuele gebruikslimieten zoals opgenomen in de overeenkomst. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor alle schade die voortvloeit uit misbruik of ongeautoriseerde toegang via deze middelen.

11.3. Opdrachtnemer is gerechtigd updates, patches en nieuwe versies door te voeren zonder voorafgaande toestemming, mits de kernfunctionaliteit behouden blijft. Voor ingrijpende wijzigingen wordt opdrachtgever tijdig geïnformeerd.

11.4. Specifieke afspraken over beschikbaarheid, support, onderhoud, service levels en gebruikslimieten worden vastgelegd in de overeenkomst of een separate Service Level Agreement.

11.5. Bij beëindiging van de overeenkomst vervalt het gebruiksrecht onmiddellijk. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor tijdige export van eigen data, tenzij anders overeengekomen.

12. Toepasselijk recht en geschillen

12.1. Deze overeenkomst wordt beheerst door het Nederlands recht.

12.2. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met deze overeenkomst zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Amsterdam, tenzij partijen na ontstaan van het geschil schriftelijk anders overeenkomen.

13. Inwerkingtreding

Deze algemene voorwaarden treden in werking op 25 september 2025.